Fragment z książki "Living Chakras"
Są dwie kwestie, a właściwie trzy, które warto zrozumieć.
Pierwsza to to, że ścieżką do naszej witalności jest właśnie głęboka,
symboliczna wyobraźnia. To droga poznania, o której już w dzieciństwie nauczono
nas, że powinniśmy ją porzucić i zapomnieć, bo przecież jest dziecinną ,
niepoważną zabawą. A w rzeczywistości to droga do odnalezienia pełni.
Mylnie myślimy, szczególnie w naszym współczesnym świecie, że nasza wyobraźnia powinna naśladować i odwzorowywać świat zewnętrzny, świat który postrzegają nasze zmysły. Tymczasem nigdy nie było to jej rolą i myślenie w ten sposób o wyobraźni powoduje jej wypaczenie.
Mylnie myślimy, szczególnie w naszym współczesnym świecie, że nasza wyobraźnia powinna naśladować i odwzorowywać świat zewnętrzny, świat który postrzegają nasze zmysły. Tymczasem nigdy nie było to jej rolą i myślenie w ten sposób o wyobraźni powoduje jej wypaczenie.
Nasza wyobraźnia ma jakby dwie warstwy, prawdopodobnie
więcej, ale te dwie łatwo wyróżnić. Pierwszą, najbardziej powierzchowną warstwą
jest rodzaj wyobraźni, który nauczyliśmy się kontrolować, tak abyśmy mogli
wyobrazić sobie rzeczy jakby na życzenie. Ten rodzaj wyobrażni jest np.
podstawą słynnego testu Dom-Drzewo-Osoba, tak popularnego wśród psychologów
pracujących z dziećmi. Dziecko prosi się o narysowanie domu, następnie drzewa,
i na koniec osoby, następnie te rysunki są interpretowane jako mówiące wiele o
dziecku. Czytanie również jest oparte na tym rodzaju wyobraźni, tak że kiedy
czytamy pojawiają się obrazy ilustrujące słowa, zdarzenia, bohaterów, historię.
Druga, głębsza warstwa, którą nazwałem głęboką,
symboliczną wyobraźnią jest taką jej częścią nad którą nie mamy już kontroli. W
gruncie rzeczy jest to warstwa, która jest najbardziej żywotna, taka która ma
swój własny kierunek i relację z tym kim jesteśmy, nawet jeśli się z tym nie
zgadzamy. To właśnie ta część wyobraźni może nas poprowadzić z powrotem do naszej pełni, to właśnie jest jej
zadanie, i przez tysiąclecia to ona na różne sposoby starała się to zrobić.
Zazwyczaj ludzie interpretowali istnienie głębokiej
wyobraźni poprzez religię lub magię. Ale to interpretacja jest problemem.
Głęboka, symboliczna wyobraźnia nie poddaje się interpretacji. Potrzebuje
raczej bezpośredniego spotkania i zaangażowania jako żywy element naszej
osobowości, który ma swoją własną inteligencję i cel istnienia. Często próbujemy przewidywać na jej
podstawie, tak aby pasowała do naszego codziennego życia. Inaczej mówiąc mamy
skłonności do manipulowania nią z pozycji naszego ego lub tożsamości. Próbujemy
uczynić z niej naszego sługę raczej niż przyjaciela i przewodnika po życiu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz